Rozpoczynając przygodę z pozycjonowaniem Twojej strony przez agencję musisz się przygotować, że podzielisz się kawałkiem swojego biznesowego świata. Dostępy, które nadasz lub przekażesz, muszą umożliwiać wprowadzanie zaplanowanych zmian szybko i bez konieczności angażowania osób trzecich. Jeśli zastanawiacie się, jak szybko zacząć pozycjonowanie – odpowiedź poniżej. Narzędzie i dostępy z kategorii obowiązkowych:
- Dostęp do panelu CMS (system zarządzania treścią)
- Dostęp do FTP
- Google Search Console
- Google Analytics
- Wizytówka Google Moja Firma
Rzeczy pomocne w trakcie współpracy:
- Twoja historia i doświadczenia z SEO
- Inne domeny/strony internetowe
- Materiały pomocne przy tworzeniu treści
- O tym nigdy nie zapominaj!
Narzędzie i dostępy z kategorii “obowiązkowych”:
Dostęp do panelu CMS (system zarządzania treścią)
Najczęściej w formie nadania odpowiednich uprawnień użytkownika lub w postaci loginu i hasła. Dlaczego jest to potrzebne?
To główne miejsce pracy pozycjonera nad Twoją stroną (on-site). Poprzez panel będzie zajmował się edycją witryny pod kątem pozycjonowanych słów kluczowych, optymalizacją prędkości ładowania, struktury adresów url, mikroformatów, instalacji lub usunięcia zbędnych wtyczek, linkowania wewnętrznego i wielu innych działań wykonywanych w ramach poprawiania pozycji. Więcej o optymalizacji on-site, będzie można przeczytać w osobnym wpisie.
Dostęp do FTP
Wprowadzanie zmian na stronie może wymagać dostępu do plików, czego często nie umożliwia panel CMS. Im szerszy dostęp do strony, tym większe możliwości jej optymalizacji.
Ważne! Agencja i pozycjoner musi posiadać aktualne dostępy do CMSa i FTP. Jeżeli w trakcie współpracy zmieniły się dane dostępowe – poinformuj niezwłocznie agencję (o ile sama się wcześniej nie zgłosi). Współpraca bez dostępów znacznie wydłuża czas pozycjonowania i uniemożliwia szybkie reagowanie w przypadku nieprzewidzianych sytuacji.
Google Search Console
Darmowe narzędzie od Google dla administratorów stron internetowych. Pozwala na sprawdzenie statusu indeksowania witryny przez wyszukiwarkę Google oraz zoptymalizowanie widoczności strony.
Google Search Console – instrukcja nadania dostępu.
Jeżeli nie posiadasz dostępu lub nigdy nie zakładałeś konta, nie jest to koniec świata. Można założyć je ponownie i raz jeszcze zweryfikować witrynę, aby uzyskać statystyki.
Google Analytics
Kopalnia wiedzy i liczb mówiących wiele o Twojej stronie i o Twoich klientach. Dostęp do statystyk gromadzonych przez Analytics i połączenie go z wcześniej omawianym Search Console, da pozycjonerom jeszcze więcej możliwości realnej oceny skuteczności prowadzonych działań.
Google Analytics – instrukcja nadania dostępu.
Nie masz dostępu do konta? Lepiej do takiej sytuacji nie dopuszczaj. Jeżeli jednak tak się już zdarzy to sytuacja wygląda podobnie jak z Search Console. Można założyć nowe konto, lecz bez możliwości odzyskania danych historycznych.
Google Moja Firma
Jest to kolejne darmowe narzędzie Google, która ma bardzo duże znaczenie pod względem widoczności Twojej firmy w wyszukiwarce Google. Gdy Twoja firma świadczy usługi lokalnie, absolutnie nie możesz jej zignorować. Jakie są zalety prowadzenia wizytówki i jej pielęgnacji? Możesz się dowiedzieć w osobnym wpisie.
Google Moja Firma – instrukcja nadania dostępu.
Rzeczy pomocne w trakcie współpracy
Swobodny przepływ informacji, szczerość i możliwość szybkiego kontaktu to fundamenty dobrej biznesowej współpracy. Bazując na dotychczasowych relacjach z klientami wypisałem kilka najważniejszych rzeczy, o których warto powiedzieć pozycjonerowi przed rozpoczęciem prac.
Twoja historia i doświadczenia z SEO
Podziel się historią związaną z pozycjonowaniem strony. Korzystałeś wcześniej z usług innej agencji lub freelancera? Co podobało Ci się w tej współpracy, a co irytowało? Takie informacje będą na wagę złota dla pozycjonera, by lepiej poprowadzić cały projekt i uniknąć powielenia wcześniejszych błędów w komunikacji.
Próbowałeś samodzielnie zwiększyć widoczność swojej strony? To się ceni, jednak daj znać, czy kupiłeś kiedyś pakiet linków lub katalogów. Tanie pakiety z popularnego serwisu aukcyjnego nie wróżą nic dobrego. Czy miałeś przygodę z filtrem Google? Absolutnie tego nie ukrywaj! W takich wypadkach do pozycjonowania podchodzi się zupełnie inaczej.
Inne domeny/strony internetowe
Jeżeli jesteś w posiadaniu wyżej wymienionych – podziel się tą informacją. Jest szansa, że uda się je wykorzystać np. w strategii link buildingu lub w innej formie promocji. Tutaj warto też wspomnieć o duplikacji treści. Jeżeli masz dwie lub więcej stron, na których świadomie zostały wykorzystane (skopiowane) te same treści to znaczy, że uzyskanie satysfakcjonujących pozycji może być utrudnione. W tym wypadku również lepiej podzielić się tą informacją wcześniej, niż czekać, aż agencja trafi na taką kopię samodzielnie przygotowując audyt.
Materiały pomocne przy tworzeniu treści
Pomóż poznać pozycjonerowi i agencji swoją firmę. Nikt nie zna jej lepiej niż Ty. Masz stworzone drukowane katalogi, aktualne foldery reklamowe, artykuły prasowe, zdjęcia lub inne materiały z których pozycjoner może przygotować wartościowe treści na stronę? Prześlij je. Tym bardziej, jeśli treści te nie były do tej pory wykorzystane na stronie internetowej.
O tym nigdy nie zapominaj!
Z każdym problematycznym dostępem do opisanych wyżej narzędzi lub jego brakiem można sobie poradzić – serio?
Jednak w perspektywie całej współpracy najważniejsza dla agencji jest dostępność Twoja i Twoich pracowników (np. osoby działu marketingu, programiści). Wiele zmian i pomysłów może lub na pewno będzie wymagało konsultacji, czasami kompromisów (z jednej, jak i z drugiej strony).
Pamiętać należy, że cel jest wspólny, a dobra obustronna komunikacja tylko przyspieszy jego realizację.