Skip to content Skip to footer

Google Consent Mode v2 – czym jest, jak wdrożyć?

Od 6 marca 2024 roku w życie wchodzi Digital Markets Act. Dyrektywa, która ma wprowadzić zmiany w marketingu online, głównie w zakresie zbierania danych o użytkownikach przez właścicieli serwisów internetowych. Jest to zmiana, która realnie może wpłynąć na działania reklamowe (dotychczasowe regulacje były rzadko respektowane). W tym wpisie przyjrzymy się bliżej, czym jest Consent Mode – Dlaczego masz obowiązek wdrożenia? Dlaczego implementacja na Twojej stronie jest ważniejsza niż kiedykolwiek i jak może on wpłynąć na przyszłość kampanii reklamowych?

Co to jest Consent Mode?

W dużym skrócie Consent Mode to mechanizm opracowany przez Google, który umożliwia stronie internetowej dynamiczne zarządzanie zgodami użytkowników, dostosowując działanie tagów i skryptów w zależności od wyrażonych zgód. Jest to kluczowe dla utrzymania zgodności z RODO oraz innymi przepisami dotyczącymi ochrony danych.

Aby nie powielać informacji, odsyłamy do rzetelnego źródła, gdzie można przeczytać więcej: tu https://support.google.com/google-ads/answer/12329599?sjid=15827958230147841232-EU oraz tu: https://support.google.com/google-ads/answer/10000067?hl=pl&sjid=15827958230147841232-EU

Dlaczego Consent Mode jest ważny?

  • Zgodność z przepisami: O czym już zostało wspomniane – zapewnia zgodność z obowiązującymi regulacjami, minimalizując ryzyko sankcji. Dotyczy to regulacji RODO, dyrektywy ePrivacy, a także ustawy o rynkach cyfrowych – Digital Markets Act (DMA).
  • Doświadczenie użytkownika: Poprawia transparentność i kontrolę użytkowników nad ich danymi. Coraz więcej użytkowników nie chce być śledzona, nie chce wyrażać zgód na zbieranie danych. Należy im to umożliwić.
  • Jakość danych: Mimo ograniczeń w ilości gromadzonych danych, poprawne i zaawansowane wdrożenie umożliwia zbieranie i przetwarzanie danych w sposób umożliwiający ich modelowanie za pomocą sztucznej inteligencji – uczenia maszynowego (dokładniejsze przypisywanie konwersji). Brak wdrożenia to potencjalnie niższa skuteczność kampanii, o czym w następnym punkcie.

Konsekwencje braku wdrożenia Consent Mode:

  • Nieimplementowanie Consent Mode może prowadzić do naruszenia przepisów o ochronie danych, sankcji finansowych, a także negatywnie wpłynąć na zaufanie i lojalność klientów.
  • 6 marca 2024 r. w życie wchodzi Digital Markets Act, a tym samym Google będzie wymagało wdrożenia Consent Mode do korzystania z narzędzi takich jak Google Ads. Bez poprawnie wdrożonego Consent Mode pomiary oraz raportowanie list odbiorców, a także funkcjonowanie kampanii remarketingowych może być bardzo ograniczone lub wręcz niemożliwe.
  • Zapowiedziane jest również, że w dalszej części roku 2024 może przestać działać śledzenie konwersji. Brak mierzenia konwersji z kolei uniemożliwia optymalizację kampanii pod kątem konwersji czy ROAS.

Wdrożenie Consent Mode na popularnych platformach:

Zalecamy rozpoczęcie procesu wdrażania Consent Mode na swoich stronach. W zależności od platformy e-commerce, na której działa Państwa strona (takiej jak Shoper, SkyShop, WordPress, czy Presta Shop), proces może wymagać dodania specjalnych skryptów lub instalacji wtyczek.

  • w przypadku sklepów w modelu SaaS tj. Shoper, SkyShop, IdoSell itp. lub w sklepach autorskich sugerujemy bezpośredni kontakt z dostawcą oprogramowania. Platformy typu SaaS wdrażają swoje własne rozwiązania. Te rozwiązania powinny być najczęściej bezpłatne i mogą czasami wymagać dodatkowych modyfikacji skryptów.
    Zalecamy śledzenie informacji na stronach dostawców usług lub w przesyłanych wiadomościach, bo na dzień pisania tego artykułu część platform albo boryka się z problemami, albo jeszcze nie ma gotowych rozwiązań.
     
  • dla stron na Worpdressie i sklepów na WooCommerce najczęściej wdrożenie opiera się o dodatkowe wtyczki/moduły lub wdrożenie poprzez Google Tag Manager. Przykładowe zalecane certyfikowane rozwiązania to: Cookiebot lub CookieYes (lista certyfikowanych platform podana jest niżej). Rozwiązania te będą najczęściej dodatkowo płatne – w przypadku większości modułów lub wtyczek płatności miesięczne mogą być naliczane w zależności od wielkości strony (liczby podstron). Dla mniejszych stron są dostępne pakiety darmowe. 
  • dla sklepów opartych na PrestaShop również zalecane są wdrożenia za pomocą certyfikowanych rozwiązań. Alternatywą mogą być autorskie moduły, jednak one mogą wymagać późniejszego kontaktu z supportem/działem prawnym Google w celu oceny poprawności działania zbierania zgód.

Google zaleca korzystanie z certyfikowanych przez siebie platform – Lista platform CMP z certyfikatem Google.

Jeśli posiadają Państwo jakiekolwiek pytania zapraszam do kontaktu. Każde wdrożenie jest inne, stąd prosimy o wcześniejszą informację w celu oceny możliwości pomocy i wyceny wdrożenia.