Niezależnie czy chcesz założyć własny sklep internetowy i zastanawiasz się nad platformą dla swojej witryny, czy po prostu zaczynasz pracę w marketingu internetowym i chcesz dowiedzieć się więcej o najpopularniejszej platformie WordPress – warto wiedzieć, że jest to najprostszy CMS (system zarządzania treścią) dla osób, które poszukują klarownych rozwiązań do prowadzenia swojego serwisu internetowego. Optymalizacja stron internetowych, które są stworzone na WordPressie to najprostszy sposób wzrostu widoczności w wyszukiwarce Google. Tym bardziej należy zadbać o systematyczne pozycjonowanie swojej witryny, aby ukazały się pierwsze efekty pracy. Dlatego poniżej prezentujemy elementy, które związane są z pozycjonowaniem na platformie WordPress, aby Twoja strona pojawiła się w wynikach wyszukiwania.
Czym jest WordPress?
Platforma WordPress to system zarządzania treścią typu free source (bezpłatne oprogramowanie), stworzone z myślą o blogach, ale dzięki wtyczce woocommerce może z powodzeniem służyć do stworzenia nawet rozbudowanego sklepu internetowego. W dodatku CMS ten nie wymaga umiejętności programowania. Dzięki temu każdy kto posiada podstawową wiedzę i umiejętności w zakresie tworzenia stron może zbudować własną stronę internetową na platformie WordPress. Na dodatek nie trzeba zawiązywać umów, wystarczy zainstalować go na swoim serwerze i zalogować się do swojego pulpitu za pomocą loginu i hasła, aby tworzyć swoje treści. Choć w teorii jest to proste, to stworzenie profesjonalnej strony internetowej uwzględniającej zasady UX, spójnej z CI firmy lepiej mimo wszystko powierzyć specjalistom, którzy zadbają o maksymalizację użyteczności strony i jej bezpieczeństwo.
Według przeprowadzonych badań w grudniu w 2021 roku przez hostingodawcę Cyber Folks aż 82,35% polskich stron zostało postawionych na platformie WordPress. Co oznacza znaczną przewagę nad innymi CMS-ami. Według firmy analizującej danych IT W3Techs w 2022 roku z WordPressa korzysta aż 43,2% wszystkich serwisów na cały świecie.
Informacje pomocne przy pozycjonowaniu strony WordPress
Pozycjonowanie stron internetowych to proces niezbędnych czynności w obrębie Twojej witryny w współczesnym świecie wirtualnym, które prowadzą do poprawienia widoczności Twojego serwisu internetowego. Tym bardziej, jeśli Twój sklep nie osiągnie wysokich pozycji, to nikt nie będzie mógł go znaleźć. W konsekwencji, nikt nie kupi produktów z Twojej strony, czy też nie zamówi usługi jaką oferujesz. Działania pozycjonowania spowodują nie tylko zwiększenie widoczności strony, ale także budują świadomość i zaufanie do marki. Dzięki temu Twoja firma będzie rozpoznawana przez potencjalnych klientów!
Jak pozycjonować stronę WordPress?
Zanim zacznie się pozycjonować jakąkolwiek stronę warto mieć na uwadzę, że niezależnie od CMS’a pozycjonowanie to:
– efektywny kanał, ale również trudny,
– proces długofalowy – pierwsze efekty mogą być widoczne po kilku tygodniach, miesiącach a nawet latach,
– rezultaty pozycjonowania uzależnione są od wielu czynników.
Dlatego na samym wstępie warto przeprowadzić wnikliwą analizę podstawowych parametrów technicznych strony takich jak m.in.: szybkość ładowania, przesunięcie układu, ale też przeprowadzić weryfikację jednolitości strony, przekierowań, potencjalnych błędów, jakości url, danych uporządkowanych obecności technologii nietransparentnych oraz wielu innych. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na przyjazne URL-e, metadane, optymalizację nagłówków, treści na stronie, weryfikacje profilu linkowego pod względem konkurencji, duplikaty oraz szereg innych kwestii.
Kolejnym etapem pozycjonowania stron na WordPressie jest:
– wdrożenie najważniejszych zaleceń audytu,
– przeprowadzenie analizy konkurencji,
– zaplanowania strategii pozycjonowania na platformie WordPress, czyli fraz kluczowych, modyfikowanie treści istniejącej na stronie, przygotowanie treści, – stworzenie solidnego profilu linkowego.
Pozycjonowanie strony na platformie WordPress – poszczególne etapy
Wtyczki WordPress SEO
Głównym atutem platformy WordPress jest nieograniczona liczba wtyczek z różnymi funkcjami – w tym także dla pozycjonowania. Wtyczki WordPress pozwalają dokonywać zmian w obrębie strony, bez dodatkowych umiejętności programowania. Co oznacza, że bez takich udogodnień – jakie oferuje platforma WordPress, każda zmiana musiałaby zostać nanoszona bezpośrednio w pliku na serwerze. Jeśli chodzi o wybór wtyczek do optymalizacji treści, to najlepszym wyborem jest Yoast SEO lub (dziś mniej popularne) All in one SEO. Obie te wtyczki SEO WordPress są darmowe. Ulubieńcem większości specjalistów jest dziś Yoast SEO. Pozwala on na szybkie i łatwe wprowadzanie zmian w obrębie strony. WordPress pozwala na instalację również wielu innych wtyczek SEO, m.in. do przekierowań, wygenerowania mapy XML czy do zarządzania spamem. Niemniej jednak nie wszystkie wtyczki są darmowe. Tym bardziej ZAPAMIĘTAJ, że wtyczki WordPressa nie przeprowadzą za Ciebie optymalizacji, czy innych działań w obrębie Twojego serwisu. Stanowią one jednak tylko narzędzie, do którego wykorzystania potrzebna jest nie tylko wiedza, ale też ogromne doświadczenie. W miarę możliwości należy ograniczyć instalację wtyczek, do niezbędnego minimum, gdyż ich zbyt duża liczba spowalnia działania strony. Mało tego, każda nieaktualna wtyczka wpływa negatywnie na bezpieczeństwo strony.
Przekierowania, adresy URL przyjazne SEO i duplikaty
Pierwszym krokiem, o którym zawsze należy pamiętać, jest ustawienie jednolitej wersji strony oraz zadbanie o to, aby użytkownik korzystał z wersji bezpiecznej (z certyfikatem SSL-a). Pod względem pozycjonowania nie ma większego znaczenia, którą wersję strony wybierzesz (z www czy bez). Niemniej jednak każdą stronę internetową należy ujednolicić, aby uniknąć duplikacji treści. Dlatego pozycjonowanie stron internetowych z WordPressem jest tutaj łatwiejsze, ponieważ można dokonać tego za pomocą wtyczki Redirect lub bezpośrednio w kodzie. Kolejna opcja to wybór preferowanej wersji w Google Search Console.
Kolejnym ważnym przekierowaniem są adresy URL dla pojedynczych podstron, które mogły zostać zmienione. Wtedy należy wykonać przekierowania 301 również za pomocą Redirection lub ręcznie poprzez plik htaccess dostępny przez FTP-a. Wszystkie strony bez błędów i komunikatów 404 możesz znaleźć w Google Search Console.
Ustawienia WordPress – przyjazne adresy, ustawienia widoczności strony, struktura adresów URL
Ustawienie na WordPress-ie przyjaznych adresów URL to kolejna kwestia, na którą należy zwrócić uwagę, aby efektywnie wypozycjonować jakąkolwiek stronę internetową. Google informuje o tworzeniu przyjaznych adresów URL, czyli umieszczaniu fraz kluczowych w adresach URL z myślnikiem. Platforma WordPress szybko i sprawnie umożliwia stworzyć przyjazne adresy dla wyszukiwarek Google a także dla użytkowników. Oprócz tego przyjazna powinna być także struktura całego serwisu i menu, po którym poruszają się użytkownicy. W CMS-ie WordPress można edytować pozycje menu i struktury serwisu za pomocą ustawień, a gdy one okażą się niewystarczające, można pokusić się o wtyczkę edytora wizualnego jaki jest Elementor. Warto jednak pamiętać, że każdy edytor wizualny spowalnia stronę. Podstawowe informacje na temat swojej witryny odnośnie głównych meta danych możesz zmienić w zakładce WordPressa: Ustawienia->Ogólne.
Ważną kwestią w tworzeniu kolejnych podstron jest włączenie ich widoczności dla robotów Google oraz użytkowników. Ustawienia widoczności dla całej strony możesz sprawdzić w zakładce: Ustawienia ->Czytanie->Widoczność dla wyszukiwarek-> ,,Proś wyszukiwarki o nieindeksowanie tej witryny”.
Natomiast ustawienia widoczności dla pojedynczych podstron możesz włączyć wchodząc w edycję każdej podstrony. Na dole znajdziesz przycisk do zaznaczenia preferowanej opcji: ,,Pozwolić wyszukiwarkom na pokazywanie w wynikach wyszukiwania?’’. Wybór należy do Ciebie.
Optymalizacja strony internetowej przy użyciu platformy wordpress
Jak już zostało wcześniej wspomniane, pozycjonowanie stron internetowych na platformie WordPress umożliwia większą widoczność w wynikach wyszukiwania Google. Dlatego tak ważne jest zadbanie o właściwą optymalizację strony internetowej. Pierwszym krokiem w tym kierunku jest dobranie właściwych fraz kluczowych za pomocą płatnych i bezpłatnych narzędzi. Nie dla każdej strony odpowiednie będą frazy z największym wolumenem wyszukiwań miesięcznie. Znaczenie ma zawartość danej strony, jej widoczność na tle konkurencji oraz nakłady finansowe jakie może przeznaczyć firma w określonym czasie na działania zewnętrzne. Kolejnym krokiem jest przygotowanie treści z uwzględnieniem słów kluczowych “pod SEO”. Warto zwrócić uwagę, że pozycjonowanie strony na WordPressie umożliwia zainstalowanie wcześniej wspomnianych wtyczek do dodawania treści, nagłówków, opisu strony w Google z uwzględnieniem słów kluczowych. Bowiem to meta opisy pojawiają się w wynikach wyszukiwania jako pierwsze. Najbardziej polecane wtyczki to wcześniej wspomniane już:
– Yoast SEO, która zapewnia ogromne możliwości edycji meta tagów dla każdej strony oddzielnie oraz ocenia czy długość i zawartość słów kluczowych jest właściwa.
– All in One posiadający szereg możliwości w zakresie oznaczania danych uporządkowanych.
Kolejnym czynnikiem pozycjonowania strony WordPress, które wpływa na pozycje w Google jest zastosowanie odpowiedniej struktury nagłówków: H1, H2 czy też H3. Zalecana struktura dla każdej strony to jeden nagłówek H1 na stronę, główne tematy czy też opisy powinny być zawarte w nagłówkach H2, a w H3 można zawrzeć pozostałe kwestie. Zatem platforma WordPress zapewnia optymalny układ i zawartość nagłówków. Należy jednak pamiętać, że niektóre motywy dla woocommerce domyślnie nie pozwalają na wyświetlanie opisów kategorii na stronie. Na szczęście, w większości przypadków można wprowadzić zmiany w kodzie, które wymuszają wyświetlanie się tej zawartości dla użytkowników strony.
Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne
Wiarygodny profil linkowy to nadal jeden z ważniejszych czynników rankingowych Google. Dlatego warto zadbać o linki zewnętrzne wysokiej jakości z dużym autorytetem, które polegają na podlinkowaniu Twojej domeny na zewnętrznej stronie. Kolejny rodzaj linkowania uwzględnia wewnętrzną strukturę strony i umożliwia sprawne poruszanie się użytkownikom między podstronami danej witryny. Platforma WordPress pozwala dodawać linki zarówno w kodzie źródłowym jak i w bloku tekstowym.
Zastosowanie Page Builderów na WordPressie
Pozycjonowanie strony na WordPress pozwala skorzystać z darmowych, ręcznych szablonów – Page Builderów, które umożliwiają ułożenie elementów na stronie. Jednym z najbardziej popularnych, darmowych page builderów jest Elementor. Niestety dodatkowe funkcjonalności są możliwe za opłatą. Niemniej jednak Elementor pozwala na edycję nie tylko całej struktury strony, ale także jej wyglądu. Należy jednak pamiętać, aby w miarę możliwości ograniczać korzystanie z Page Builderów do określonych podstron, żeby nie spowalniać strony. Lepszym rozwiązaniem jest wybór motywu zaspokajającego potrzeby wizualne lub skorzystanie z motywu stworzonego specjalnie na swoje potrzeby.
Mapy strony XML (sitemap)
Mapa strony XML, czyli sitemapa to plik, który zawiera wszystkie strony i przekazywany jest do indeksacji robotom Google. Najważniejszą zaletą tego pliku jest ułatwienie indeksacji robotom Google, czyli szybsze indeksowanie wszystkich podstron. Zmiany, które dokonywane są na stronie będą też szybciej uwzględniane. Dlatego stwórz właściwą mapę witryny. Pomóc Ci może wtyczka Google XML Sitemaps lub Yoast SEO. Statyczny plik sitemap, który następnie zgłosisz w GSC możesz również stworzyć za pomocą darmowych generatorów. Nie będzie on jednak się odświeżał.
Intuicyjne pozycjonowanie strony na WordPress
Pozycjonowanie stron internetowych na WordPress to szereg działań, które mogą spowodować wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania Google. Niestety SEO to proces niezwykle złożony, ale dzięki platformie WordPress samo wdrażanie optymalizacji może być łatwiejsze. Niemniej jednak każda witryna potrzebuje indywidualnych działań dostosowanych do potrzeb danej strony i konkurencji, dlatego żaden CMS nie zastąpi doświadczenia i wiedzy agencji SEO.