W świecie marketingu wszyscy mówią o danych, ale nie każdy rozumie skąd je brać i poprawnie wykorzystywać. Jeśli korzystasz z ekosystemu Meta, w grę wchodzą dwa narzędzia: piksel oraz API konwersji (CAPI). Czym się od siebie różnią? A może to dokładnie to samo? Przeczytaj i dowiedz się więcej!
Piksel Meta
Meta Piksel to fragment kodu JavaScript, który umieszcza się na stronie internetowej w celu monitorowania zachowania użytkowników np. dodań do koszyka, zakupów, kliknięć.
Jest więc to niezbędny element wszystkich kampanii sprzedażowych czy remarketingu.
Do jego poprawnego działania, potrzebna jest odpowiednia konfiguracja.
Jak działa piksel Meta?
Piksel działa po stronie przeglądarki internetowej. Gdy użytkownik odwiedzi Twoją witrynę lub wykona konkretne działanie np. dodanie do koszyka, kod piksela uruchamia się w przeglądarce i wysyła informacje do serwerów Mety.
Fajnie? No Fajnie!
Ale, żeby nie było tak kolorowo – nie jest to rozwiązanie idealne. Dlaczego?
- Ad Blocki mogą blokować działanie piksela. Podobnie jak tryb incognito.
- Piksel często wykorzystuje pliki cookie przeglądarki do identyfikacji użytkownika i przypisania go do reklamy, a jak wiadomo niektóre nowe wersje przeglądarek czy systemów operacyjnych np. iOS 14+ blokują lub ograniczają ich działanie, uniemożliwiając śledzenie użytkownika. W ten sposób można utracić nawet 50% danych.
- Błędy w ładowaniu strony lub słabe połączenie mogą sprawić, że informacje z piksela nie zostaną przesłane do Mety. Podobnie dzieje się, gdy użytkownik wyjdzie ze strony, zanim włączy się piksel.
Dlatego w wielu przypadkach opieranie się na danych z samego piksela może okazać się niewystarczające. Meta miała tego świadomość, dlatego opracowała dodatkowe rozwiązanie.
API Konwersji (CAPI)
API Konwersji zwane także CAPI – przesyła dane nie z przeglądarki, a bezpośrednio z serwera Twojej strony internetowej do serwerów Mety.
Jak działa API Konwersji?
Gdy użytkownik wykonuje działanie na stronie internetowej np. dodanie do koszyka. Twój serwer zapisuje je i wysyła bezpośrednio do systemu reklamowego Meta.
Odchodzi więc problem z ad blockami, czy z ładowaniem strony.
Ok, ale skoro API omija przeglądarkę i nie korzysta z ciasteczek, w jaki sposób dopasuje użytkownika do transakcji?
Wykorzystuje zaszyfrowane dane, zarówno z Twojego serwera, jak i z serwerów Meta, a następnie zestawia je ze sobą. Dopasowanie danych = użytkownik z konwersją.
Połączenie Piksela i CAPI
Skoro CAPI jest dokładniejsze i mniej zawodne to po co mi piksel? To brzmi jak przeżytek.
Nic bardziej mylnego!
Nie wchodząc w szczegóły techniczne – piksel dostarcza dane, których CAPI nie jest w stanie efektywnie zebrać. A mniej danych to gorsze dopasowanie, gorsza optymalizacja i możliwe zakrzywienie wyników. Najlepiej jest, jeżeli piksel i API pracują razem, co zresztą rekomenduje sama Meta.
Deduplikacja
No dobra, ale jak będę mieć zainstalowany i piksel i API to czy np. w reklamie sprzedażowej nie będę mieć nagle 2x więcej zakupów? Przecież i jedno i drugie narzędzie zbiera i przesyła dane.
Trafne pytanie! Na szczęście istnieje coś takiego, jak deduplikacja, która eliminuje problem powtarzania danych.
Jak działa deduplikacja?
Najlepiej omówić to na przykładzie. Wyobraź sobie sklep internetowy, który ma zainstalowany zarówno piksel jak i API Konwersji. Systemy Mety otrzymują 2 sygnały o zakupie
- z piksela
- z CAPI.
Każdy z tych sygnałów powinien zawierać specjalny parametr (event_id).
Deduplikacja zestawia ze sobą te 2 parametry. Jeżeli są takie same, Meta wie, że pochodzą od tego samego zakupu/użytkownika i należy policzyć je jako 1 konwersję. W ten sposób eliminowane są powtórzenia i podwójne naliczanie konwersji.
Oczywiście może się zdarzyć, że event_id nie zostanie wysłany, albo zostanie wysłany niepoprawnie, dlatego tak ważna jest poprawna konfiguracja narzędzi do monitorowania konwersji.
Co warto zapamiętać?
Najlepiej mieć zaimplementowane zarówno CAPI, jak i piksel.
Podobieństwa
- Piksel i API zbierają dane o tym, co użytkownik robi na stronie
- Każde z narzędzi dostarcza te dane do Mety
Różnice
- Działanie piksela może być blokowane przez Ad Blocki, działanie API nie
- Sposób przesyłania danych do Mety – Piksel przesyła je z przeglądarki, API z serwera