Skip to content Skip to footer

Pozycjonowanie branży meblarskiej – jak to zrobić i dlaczego warto?

Skuteczne pozycjonowanie branży meblarskiej nie należy do najłatwiejszych zadań, jednak przemyślana strategia, a w późniejszym czasie jej konsekwentna realizacja, pomogą nam osiągnąć naprawdę zadowalające wyniki. Na czym polega główny problem? Przede wszystkim, kiedy obserwujemy konkurencję, możemy odnieść wrażenie, że na rynku działa zaledwie kilka sklepów meblowych, skupiających na sobie uwagę potencjalnych klientów. Skąd taki wniosek? Otóż mówimy tutaj o tzw. gigantach z branży meblowej, znajdujących się na czele wyników wyszukiwania.

Aby móc z nimi konkurować i przyciągnąć rzeszę osób zdecydowanych na zakupy w naszym sklepie z meblami, warto pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Jakich dokładnie? Sprawdź, jak skutecznie pozycjonować branżę meblarską, a także jakich błędów nie popełniać.

Sytuacja branży meblarskiej w Polsce

Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że Polska jest prawdziwą potęgą, jeżeli chodzi o eksport mebli na światowym rynku. Pod tym względem plasujemy się na 4. miejscu, a wyprzedzają nas tylko takie kraje, jak Chiny, Niemcy oraz Wietnam. Wielość programów telewizyjnych poświęconych metamorfozom domów i mieszkań mogą sugerować, że Polacy kochają remonty, a zakup mebli jest tutaj prawdziwą wisienką na torcie. Każdy z nas zgodzi się przecież ze stwierdzeniem, iż atrakcyjna przestrzeń sprzyja nie tylko relaksowi, ale także pozytywnie wpływa na pracę i wykonywanie wielu codziennych obowiązków.

Śmiało można też pokusić się o stwierdzenie, że do zainteresowania branżą meblarską przyczyniła się pandemia koronawirusa oraz związana z nią konieczność kwarantanny. Długie tygodnie (a nawet miesiące) spędzone we własnych czterech ścianach były impulsem do zmiany. Nowe meble i dodatki pozwoliły nam przerwać monotonię i wnieść nieco świeżości. Zamknięcie sklepów stacjonarnych spowodowało za to, że jedynym rozwiązaniem, aby nabyć upragniony stół, krzesła czy sofę były zakupy online.

Pozycjonowanie strony www z branży meblowej – dlaczego warto?

Pozycjonowanie stron internetowych pod kątem wyszukiwarek ma ogromne znacznie w wielu branżach. Znaczący wzrost sprzedaży on-line sprawił, że tradycyjne działania promocyjne (jak na przykład sezonowe obniżki cen) nie zawsze okazują się wystarczające. Bardzo ważne jest to, aby zaistnieć w wyszukiwarce – najlepiej na pierwszej stronie. W tym celu warto zoptymalizować stronę sklepu meblowego pod kątem SEO, a tym samym możliwie najlepiej wpisać się w oczekiwania konsumentów. Przede wszystkim należy wiedzieć, czego poszukują oni w internecie, jakie konkretne produkty ich interesują.

Pod uwagę należy wziąć między innymi szybkość ładowania strony, pozyskanie wysokiej jakości linków zewnętrznych, optymalizację strony pod kątem meta tagów, a także dobór słów kluczowych i stworzenie wartościowego contentu. Wszystkie wymienione działania wymagają nie tylko czasu, ale także specjalistycznej wiedzy. Branża meblarska charakteryzuje się dużą konkurencyjnością na rynku, dlatego tak ważne jest to, aby pozycjonowanie stron opierało się na przemyślanej strategii i było prowadzone przez osoby znające się na SEO.

SEO w branży meblarskiej – postaw na odpowiednie słowa kluczowe

Rozpoczynając przygodę z  pozycjonowaniem strony internetowej sklepu meblowego, warto zacząć od dobrego zapoznania się z asortymentem, a co za tym idzie – doboru takich fraz kluczowych, które pomogą nam zaistnieć odpowiednio wysoko w wynikach wyszukiwania. Czego nie warto robić? Przede wszystkim pozycjonować się na frazy zbyt ogólne, charakteryzujące się bardzo dużą liczbą wyszukiwań, a tym samym konkurencyjnością. Sprawdźmy kilka przykładów, które pomogą nam lepiej zrozumieć specyfikę branży, a tym samym dobrać frazy kluczowe, dzięki którym uda nam się zaistnieć nie tylko w wyszukiwarce, ale także (a może przede wszystkim) świadomości potencjalnych klientów.

Sklep meblowy: 27 tys.

Sklepy meblowe: 4,4 tys.

Sklep meblowy Warszawa: 1,9 tys.

Sklepy meblowe Warszawa: 1,3 tys.

Jak widać – średnia liczba miesięcznych wyszukiwań dla ogólnej frazy “sklep meblowy” liczona jest w tysiącach. Czy istnieje jakieś wyjście z takiej sytuacji? Oczywiście – w tym przypadku dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z usługi pozycjonowania lokalnego, czyli związanego z konkretnym miejscem (najczęściej jest to miasto). Kolejna opcja to frazy typu long tail (tzw. frazy z długim ogonem). Dzięki temu mamy możliwość precyzyjniej określić zawartość naszej strony i skupić się na klientach poszukujących bardziej określonych produktów, a tym samym – znacznie bardziej nastawionych na zakup.

Pozycjonowanie lokalne dla branży meblarskiej

Kiedy weźmiemy pod uwagę pozycjonowanie lokalne, sytuacja przedstawia się znacznie bardziej optymistycznie. Podstawową zaletą lokalnego pozycjonowania jest to, że nawet małe sklepy meblowe mogą konkurować ze wspomnianymi we wstępie gigantami. Tutaj średnia miesięczna liczba wyszukiwań prezentuje się znacznie bardziej optymistycznie.

Sklep meblowy Katowice: 480

Sklepy meblowe Olsztyn: 480

Sklepy meblowe Radom: 480

Sklepy meblowe Kielce: 390

Zaletą pozycjonowania lokalnego jest jednak nie tylko mniejsza konkurencja. Osoba, która w wynikach wyszukiwania wpisuje frazę “sklep meblowy Katowice” czy “sklep z meblami Kraków” jest bardziej zdeterminowana do zakupu niż w sytuacji, gdy poszukuje tylko sklepu meblowego. Przede wszystkim dotyczy to tych osób, które decydują się na samodzielny odbiór towaru lub w pierwszej kolejności chcą zapoznać się z ofertą na stronie, a następnie obejrzeć konkretny towar na żywo.

Frazy long tail (z długim ogonem) dla sklepu meblowego

Pozycjonowanie lokalne sklepu meblowego to pierwszy krok do sukcesu. Kolejny stanowi wybór odpowiednich fraz dla oferowanego przez nas asortymentu. Tutaj również warto unikać zbyt ogólnych słów, bowiem znów musimy liczyć się z prężnie działającą konkurencją. Ponadto szczegółowy opis produktów sprawi, że dotrzemy do tych klientów, którzy poszukują konkretnego asortymentu. Wpisując w wyszukiwarkę frazę z długim ogonem, osoba wykonuje znacznie większą pracę niż w przypadku wpisania pojedynczego słowa. Warto mieć na uwadze to, że w internecie nawet kilka dodatkowych znaków ma naprawdę duże znaczenie dla użytkownika i sprawia, że jest on znacznie bardziej zdeterminowany do tego, aby podjąć decyzję zakupową. Oto kilka przykładów.

Biurko gamingowe: 60,5 tys.

Krzesło do biurka: 49,5 tys.

Biurka narożne: 22 tys.

“Biurko” oraz “biurko gamingowe” to niezwykle często wyszukiwane frazy, dlatego pozycjonowanie się na nie jest niezwykle trudne i wymaga naprawdę dużego budżetu, a także czasu, po którym przyjdą oczekiwane rezultaty działań pozycjonowania. W tym przypadku warto lepiej poznać potrzeby klientów i to, czego poszukują, kiedy myślą o biurku. Przede wszystkim wspomniany mebel może mieć różne wymiary, kolor, materiał wykonania, przeznaczenie (mogą istnieć przykładowo biurka do pracy zdalnej lub pracy na stojąco). Różny może być także styl, w jakim został wykonany ten mebel. Aby dokładniej sprecyzować, jakie biurka znajdują się w ofercie naszego sklepu, potrzebne nam będą właśnie frazy typu long tail.

Małe biurko komputerowe: 720

Biurko białe drewniane: 720

Białe biurko dla dziecka: 720

Duże biurko gamingowe: 480

Biurko do grania: 480

Jakie jeszcze są zalety fraz long tail dla branży meblarskiej (oprócz mniejszej konkurencyjności)? Bardzo istotne jest to, że są to frazy zawierające bardziej dokładne informacje o poszukiwanym produkcie. W przypadku biurek może to być nie tylko kolor czy rozmiar (biurka duże lub małe), ale również przeznaczenie (biurka gamingowe), a nawet biurka przeznaczone dla konkretnych użytkowników. Warto mieć również na uwadze zasady, jakie panują w branży meblarskiej. Klienci poszukujący bardziej konkretnych produktów, łatwiej podejmują decyzję o ich zakupie. Krótko mówiąc – konkret przekłada się na zyski ze sprzedaży.

Wartościowy content dla branży meblarskiej

W 1996 roku Bill Gates wydał esej o niezwykle znamiennym tytule Content is a king. Mimo że od tego czasu minęło niemal 30 lat, to jego myśl przewodnia jest wciąż aktualna. W przypadku branży meblarskiej treść jest niezwykle ważna, dlatego warto zwrócić na nią szczególną uwagę nie tylko podczas tworzenia opisów kategorii. Wielu osobom wydaje się, że kwintesencją strony sklepu meblowego są ładne grafiki, jednak powinny być one wspierane wartościową i unikalną treścią. Użytkownicy bardzo często poszukują bowiem nie tylko produktów, ale także inspiracji. Co zatem zrobić, aby treści na stronie były atrakcyjne? Dobrą praktyką jest prowadzenie bloga. Z jednej strony pomoże nam on zwiększyć liczbę fraz, na jakie będziemy się pozycjonować w wynikach wyszukiwania, a z drugiej zbudować topical authority – czyli treści tworzonej nie tylko z myślą o wyszukiwarce, ale przede wszystkim potrzebach użytkowników odwiedzających daną witrynę. O wpisach blogowych musimy też pamiętać, kiedy wybieramy frazy long tail. Wiele z nich będzie odpowiednich dla tytułu bloga, jednak niekoniecznie warto ich używać do tworzenia kategorii. Poniżej przykłady takich fraz z długim ogonem.

Biurko dla 4 latka: 720

Biurko dla 5 latka: 720

Biurko dla 4 latki: 720

Takie frazy możemy wykorzystać do stworzenia naprawdę ciekawego contentu na naszego bloga. Z pewnością przydatne dla użytkowników będą tematy “Jak wybrać biurko dla 4 latka?” albo “Jakie biurko będzie najlepsze dla 5 latka?”. Bez problemu możemy też pokusić się o znacznie szerszy temat, czyli “Jak wybrać biurko dla dziecka?”, “5 rzeczy, na które warto zwrócić uwagę, kiedy wybieramy biurko dla dziecka”.

Trzeba pamiętać o tym, aby treści na blogu były atrakcyjne, a także wyczerpywały omawiany temat. Nie można też zapominać o warstwie wizualnej, umożliwiającej “poruszanie” się po tekście. Podział na akapity, nagłówki, wyliczenia – to wszystko sprawia, że chętniej czytamy tekst w internecie. Niezwykle ważna jest także regularność publikowanych wpisów. Treści dla branży meblarskiej (i nie tylko) możemy podzielić na dwie kategorie: evergreen content oraz newsy.

W pierwszej z nich znajdować się będzie tzw. content wiecznie żywy (zielony), który nie traci na aktualności i nawet po długim czasie od momentu publikacji, wciąż będzie aktualny dla użytkownika. Co może stanowić przykład tego typu treści? Oto kilka przykładów:

    • Jak wybrać biurko dla dziecka?
    • Jaki stół do jadalni wybrać?
    • Na co zwrócić uwagę przed wyborem mebli kuchennych?

Powyższe tematy stanowią przykład wpisów, które będą praktycznie zawsze aktualne. Warto jednak pamiętać o tym, że nawet uniwersalne treści warto aktualizować. Oprócz tych uniwersalnych wpisów warto pomyśleć także o tematach, które będą aktualne w konkretnym czasie, czyli newsach. Takie wpisy blogowe są bardzo popularne nie tylko w branży meblarskiej, ale również modowej. Tutaj warto pokusić się o następujące przykład:

  • Trendy w aranżacji wnętrz na 2023 rok.
  • Najmodniejsze kolory do sypialni na rok 2022.

Kolejna ważna kwestia to opisy produktów. Bardzo często zdarza się tak, że są “ściągane” od producenta, co jest dużym błędem. Warto zadbać o to, aby opisy produktów były unikalne i możliwie najbardziej szczegółowe. Pozornie może się wydawać, że klienci nie czytają tekstów na stronach sklepów meblowych, a jedynie oglądają zdjęcia. Jest to duży błąd. Jeśli zależy nam na skutecznym pozycjonowaniu branży meblarskiej, to trzeba pamiętać, że obraz musi uzupełniać się z tekstem.

Link building w branży meblowej

Kolejna bardzo istotna rzecz, o jakiej warto pamiętać, kiedy mówimy o pozycjonowaniu branży meblarskiej, to link building. Zbudowanie profilu linkowego dla naszej witryny ma ogromne znaczenie, jeśli chcemy zaistnieć w wynikach wyszukiwania na odpowiednio wysokich pozycjach. Tutaj również trzeba pamiętać o kilku ważnych zasadach, aby budowanie strategii przyniosło oczekiwane rezultaty. Przede wszystkim liczy się jakość, a nie ilość linków. Kolejna sprawa to wspomniany wcześniej content – treści umieszczane na stronach wraz z linkami prowadzącymi do naszej witryny, muszą być użyteczne dla czytelnika i (podobnie jak w przypadku wpisów na blogu) wyczerpywać dany temat.

Po pierwsze warto postawić na artykuły sponsorowane. Dzięki nim czytelnicy mogą nie tylko zdobyć wiedzę, ale także dowiedzieć się o naszej firmie. Pamiętajmy jednak, że dobry artykuł sponsorowany to taki, który posiada wartościową treść, a nie nachalną promocję. Gdzie zatem warto publikować? W przypadku branży meblarskiej najlepiej skupić się na portalach lokalnych (związanych na przykład z naszym miastem czy regionem), jak też tematycznych – na przykład związanych z branżą meblarską czy szeroko pojętą aranżacją wnętrz. Oprócz tego w zbudowaniu profilu linkowego pomogą nam także wpisy do katalogów, a także publikacje w mediach społecznościowych, które mogą mieć pozytywny wpływ na zwiększenie ruchu na naszej stronie.

Pozycjonowanie branży meblowej: wnioski

Branża meblarska należy do bardzo konkurencyjnych, dlatego jej pozycjonowanie wymaga przemyślanej strategii. Trzeba pamiętać o doborze właściwych fraz z długim ogonem, ciekawym contencie, prowadzeniu bloga czy zbudowaniu profilu linkowego. Ze względu na liczbę sklepów internetowych z meblami, warto też postawić na pozycjonowanie lokalne. Aby wyniki działań SEO przyniosły oczekiwane rezultaty, lepiej nie błądzić samodzielnie w zakamarkach marketingu internetowego, ale powierzyć pozycjonowanie stron specjalistom z branży.

Dzięki temu mamy szansę nie tylko na pozyskanie nowych klientów, ale również (co jest niezwykle ważne w przypadku każdej firmy) realne zyski ze sprzedaży oraz zwiększenie rozpoznawalności marki.

Jeżeli prowadzisz biznes związany w branżą meblową, przeczytaj nasze case study dla branży meblarskiej i sprawdź, jak udało nam się osiągnąć niezwykle satysfakcjonujące wyniki.