Prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się, czy konfiguracja Google Analytics 4 rzeczywiście jest taka ważna? Może myślisz: „Przecież podstawowe dane są zbierane, widzę sprzedaż w panelu sklepu, to wystarczy”. No i tutaj się nie zgodzę. Pomijanie konfiguracji GA4 to trochę jak jazda samochodem, ale z niedziałającym licznikiem prędkości ani wskaźnikiem zużycia paliwa. Niby jedziesz, ale trudno określić, czy ekonomicznie i czy zaraz nie będzie Cię to sporo kosztować?
W tym artykule opisałem cztery kluczowe powody (z rozbiciem na konkretne błędy), dlaczego odpowiednia konfiguracja Google Analytics 4 to nie “kolejna usługa doliczona do faktury”, ale przede wszystkim inwestycja w rozwój Twojego biznesu.
Dlaczego warto zadbać o poprawną konfigurację GA4?
1. Poprawne śledzenie źródeł ruchu i konwersji
Brak dokładnej konfiguracji mierzenia konwersji w GA4 to jak bieganie bez smartwatcha – biegniesz, ale nie wiesz dokładnie, jaki dystans pokonałeś, w jakim czasie i ile kalorii spaliłeś.
Podobnie w przypadku e-commerce – podstawowa instalacja GA4 pokaże Ci jedynie ogólny ruch, ale bez szczegółowej konfiguracji utracisz kluczowe informacje.
Co tracisz przy podstawowej konfiguracji?
- Analizę zachowań użytkowników sklepu internetowego, jeżeli nie zbierasz zdarzeń tj. wyświetlenie produktu, dodaj do koszyka, rozpoczęcie procesu płatności.
- Błędnie przypisanych konwersji (przypisane do bramek płatności, serwisów pocztowych itp.).
- Dokładne przypisanie transakcji do konkretnych kampanii Google Ads (ostatnio częsty błąd po wdrożeniu Consent Mode).
- tego może być więcej… uwierz.

Nawet jeżeli agencja prowadzi dla Ciebie kampanie tylko w jednym kanale sprzedaży (np. Google Ads), to poprawna konfiguracja GA4 pomoże Ci śledzić również skuteczność innych kanałów sprzedaży.
Co więcej – poprawna konfiguracja to lepsze dane. Dane zostają z Tobą. Nawet jeżeli zmienisz agencję w przyszłości, to nowy specjalista wchodząc na konto GA4 będzie miał znacznie więcej informacji, aby móc przygotować skuteczną kampanię i ograniczysz ryzyko ponownie przepalonego budżetu.
2. Eliminacja „szumu” w danych
Każdy właściciel sklepu potrzebuje czystych danych, aby podejmować trafne decyzje biznesowe. W analityce często powtarza się zdanie: “śmieci na wejściu, śmieci na wyjściu” – błędne dane, powodują błędne decyzje. Na co trzeba zwrócić uwagę, czego GA4 nie zrobi za Ciebie automatycznie?
- Wykluczenie ruchu wewnętrznego (Ty i Twoi pracownicy, agencja, deweloper),
- Konfiguracja śledzenia ruchu z kampanii w social mediach (jeżeli nie korzystasz z tagowania UTM),
- Wykluczenia ruchu botów (np. comiesięczne skoki wejść z kanału Direct z Cookiebota),
- Połączenia z innymi kontami Google, jak Google Ads czy Google Search Console – mimo aktywnych kampanii lub prowadzenia działań SEO.

Czy na pewno chcesz podejmować decyzje biznesowe na podstawie niedokładnych informacji? Ja bym nie chciał.
3. Personalizacja raportów pod Twoje potrzeby
Standardowy widok raportów w GA4 to troszkę jak mapa świata – widzisz wszystko naraz, ale trudno dostrzec to, co faktycznie chciałbyś zobaczyć i co Cię interesuje. Domyślne raporty pokazują jedynie powierzchowne dane, które mogą często prowadzić do błędnych wniosków biznesowych.
Dzięki personalizacji raportów zyskujesz:
- szybszy dostęp do najważniejszych wskaźników efektywności,
- możliwość monitorowania specyficznych dla Twojej branży zdarzeń,
- eliminację niepotrzebnych raportów lub danych, które rozpraszają uwagę w raportach.

Najczęściej, bo w 90% audytach zauważamy brak dostosowanych raportów dla:
- ruchu organicznego (dane importowane z Google Search Console – ich brak, lub błędne dane),
- social media – brak dedykowanego raportu dla tego kanału,
- kampanii Google Ads (brak połączenia z kontem reklamowym i brak informacji o skuteczności poszczególnych kampanii),
- wyszukiwanych haseł w witrynie (tego, czego szukają w sklepie Twoi klienci).
Oznacza to, że właściciele sklepów lub marketingowcy tracą cenny czas na szukanie potrzebnych danych lub – co gorsza – w ogóle z nich nie korzystają.
4. Optymalizacja pod urządzenia mobilne
W lwiej części audytów, które przeprowadzam większość (bywa nawet i 90%) użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych. Bez odpowiedniej konfiguracji GA4 i analizy zachowania tych użytkowników, tracisz kontrolę nad głównym źródłem potencjalnych przychodów.

Dlaczego to tak ważne?
- Mobilni użytkownicy mają inne nawyki zakupowe,
- UX na urządzeniach mobilnych mocno wpływa na współczynnik konwersji,
- Problemy techniczne mogą być inne na desktopie i na mobile.
Właściciele sklepów internetowych, ale również i zwykłych stron powinni szczególnie zwrócić uwagę na responsywność strony, nawigację od kategorii po proces zakupowy (lub formularz kontaktowy), czy szybkość ładowania na urządzeniach mobilnych.
Konfiguracja GA4 to inwestycja w Twój biznes
Podstawowa konfiguracja GA4 to dopiero początek drogi. Bez odpowiedniego dostosowania narzędzia do Twojego biznesu, tracisz cenne dane, które mogłyby pomóc Ci zwiększyć sprzedaż i ograniczyć niepotrzebne wydatki.
Dane zostają z Tobą. Będą pomocne w analizie nie tylko bieżącej skuteczności kampanii, ale w przyszłości porównywania danych miesiąc do miesiąca, czy rok do roku.
Dla mnie ma to sens 🙂
Potrzebujesz audytu konta GA4 lub jego konfiguracji – daj znać! 🙂