Skip to content Skip to footer

Dlaczego warto zadbać o poprawną konfigurację Google Analytics 4? 4 decydujące powody

Prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się, czy konfiguracja Google Analytics 4 rzeczywiście jest taka ważna? Może myślisz: „Przecież podstawowe dane są zbierane, widzę sprzedaż w panelu sklepu, to wystarczy”. No i tutaj się nie zgodzę. Pomijanie konfiguracji GA4 to trochę jak jazda samochodem, ale z niedziałającym licznikiem prędkości ani wskaźnikiem zużycia paliwa. Niby jedziesz, ale trudno określić, czy ekonomicznie i czy zaraz nie będzie Cię to sporo kosztować?

W tym artykule opisałem cztery kluczowe powody (z rozbiciem na konkretne błędy), dlaczego odpowiednia konfiguracja Google Analytics 4 to nie “kolejna usługa doliczona do faktury”, ale przede wszystkim inwestycja w rozwój Twojego biznesu.

Dlaczego warto zadbać o poprawną konfigurację GA4?

1. Poprawne śledzenie źródeł ruchu i konwersji

Brak dokładnej konfiguracji mierzenia konwersji w GA4 to jak bieganie bez smartwatcha – biegniesz, ale nie wiesz dokładnie, jaki dystans pokonałeś, w jakim czasie i ile kalorii spaliłeś.

Podobnie w przypadku e-commerce – podstawowa instalacja GA4 pokaże Ci jedynie ogólny ruch, ale bez szczegółowej konfiguracji utracisz kluczowe informacje.

Co tracisz przy podstawowej konfiguracji?

  • Analizę zachowań użytkowników sklepu internetowego, jeżeli nie zbierasz zdarzeń tj. wyświetlenie produktu, dodaj do koszyka, rozpoczęcie procesu płatności.
  • Błędnie przypisanych konwersji (przypisane do bramek płatności, serwisów pocztowych itp.).
  • Dokładne przypisanie transakcji do konkretnych kampanii Google Ads (ostatnio częsty błąd po wdrożeniu Consent Mode).
  • tego może być więcej… uwierz.
Brak śledzenia e-commerce w GA4
Brak śledzenia danych e-commerce w GA4 – jest ruch, ale nie ma śledzenia konwersji i sprzedaży.

Nawet jeżeli agencja prowadzi dla Ciebie kampanie tylko w jednym kanale sprzedaży (np. Google Ads), to poprawna konfiguracja GA4 pomoże Ci śledzić również skuteczność innych kanałów sprzedaży.

Co więcej – poprawna konfiguracja to lepsze dane. Dane zostają z Tobą. Nawet jeżeli zmienisz agencję w przyszłości, to nowy specjalista wchodząc na konto GA4 będzie miał znacznie więcej informacji, aby móc przygotować skuteczną kampanię i ograniczysz ryzyko ponownie przepalonego budżetu.

2. Eliminacja „szumu” w danych

Każdy właściciel sklepu potrzebuje czystych danych, aby podejmować trafne decyzje biznesowe. W analityce często powtarza się zdanie:  “śmieci na wejściu, śmieci na wyjściu” – błędne dane, powodują błędne decyzje. Na co trzeba zwrócić uwagę, czego GA4 nie zrobi za Ciebie automatycznie?

  • Wykluczenie ruchu wewnętrznego (Ty i Twoi pracownicy, agencja, deweloper),
  • Konfiguracja śledzenia ruchu z kampanii w social mediach (jeżeli nie korzystasz z tagowania UTM),
  • Wykluczenia ruchu botów (np. comiesięczne skoki wejść z kanału Direct z Cookiebota),
  • Połączenia z innymi kontami Google, jak Google Ads czy Google Search Console – mimo aktywnych kampanii lub prowadzenia działań SEO.
Brak połączenia GA4 z Google Search Console

Czy na pewno chcesz podejmować decyzje biznesowe na podstawie niedokładnych informacji? Ja bym nie chciał.

3. Personalizacja raportów pod Twoje potrzeby

Standardowy widok raportów w GA4 to troszkę jak mapa świata – widzisz wszystko naraz, ale trudno dostrzec to, co faktycznie chciałbyś zobaczyć i co Cię interesuje. Domyślne raporty pokazują jedynie powierzchowne dane, które mogą często prowadzić do błędnych wniosków biznesowych.

Dzięki personalizacji raportów zyskujesz:

  • szybszy dostęp do najważniejszych wskaźników efektywności,
  • możliwość monitorowania specyficznych dla Twojej branży zdarzeń,
  • eliminację niepotrzebnych raportów lub danych, które rozpraszają uwagę w raportach.
Brak tagowania UTM kampanii Meta Ads (to są statystyki głównie z działań reklamowych. Bez UTMów nie dowiemy się w GA4 o kampaniach nic, a nic). Przy okazji można zauważyć brak śledzenia konwersji na koncie GA4 oraz bardzo niskie zaangażowanie na stronie.

Najczęściej, bo w 90% audytach zauważamy brak dostosowanych raportów dla:

  • ruchu organicznego (dane importowane z Google Search Console – ich brak, lub błędne dane),
  • social media – brak dedykowanego raportu dla tego kanału,
  • kampanii Google Ads (brak połączenia z kontem reklamowym i brak informacji o skuteczności poszczególnych kampanii),
  • wyszukiwanych haseł w witrynie (tego, czego szukają w sklepie Twoi klienci).

Oznacza to, że właściciele sklepów lub marketingowcy tracą cenny czas na szukanie potrzebnych danych lub – co gorsza – w ogóle z nich nie korzystają.

4. Optymalizacja pod urządzenia mobilne

W lwiej części audytów, które przeprowadzam większość (bywa nawet i 90%) użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych. Bez odpowiedniej konfiguracji GA4 i analizy zachowania tych użytkowników, tracisz kontrolę nad głównym źródłem potencjalnych przychodów.

Ruch mobilny na jednym ze sklepów internetowych.

Dlaczego to tak ważne?

  • Mobilni użytkownicy mają inne nawyki zakupowe,
  • UX na urządzeniach mobilnych mocno wpływa na współczynnik konwersji,
  • Problemy techniczne mogą być inne na desktopie i na mobile.

Właściciele sklepów internetowych, ale również i zwykłych stron powinni szczególnie zwrócić uwagę na responsywność strony, nawigację od kategorii po proces zakupowy (lub formularz kontaktowy), czy szybkość ładowania na urządzeniach mobilnych.

Konfiguracja GA4 to inwestycja w Twój biznes

Podstawowa konfiguracja GA4 to dopiero początek drogi. Bez odpowiedniego dostosowania narzędzia do Twojego biznesu, tracisz cenne dane, które mogłyby pomóc Ci zwiększyć sprzedaż i ograniczyć niepotrzebne wydatki.

Dane zostają z Tobą. Będą pomocne w analizie nie tylko bieżącej skuteczności kampanii, ale w przyszłości porównywania danych miesiąc do miesiąca, czy rok do roku. 

Dla mnie ma to sens 🙂

Potrzebujesz audytu konta GA4 lub jego konfiguracji – daj znać! 🙂