SEO copywriting to sztuka pisania takich tekstów, które z jednej strony są przyjazne dla wyszukiwarek internetowych, a z drugiej – dla użytkowników. W ten sposób można bowiem nie tylko zwiększyć widoczność danej strony www, ale także sprzedaż. Osoby pragnące zajmować się tworzeniem tego typu treści powinny posiadać lekkie pióro oraz znajomość najważniejszych zasada dotyczących search engine optimization.
Jak zatem tworzyć wartościowe teksty SEO? O czym koniecznie trzeba pamiętać, a czego się wystrzegać? Co trzeba wiedzieć o SEO copywritingu? Odpowiedzi na te wszystkie pytania znajdziesz w naszym najnowszym wpisie.
SEO copywriting – czym jest?
Jeszcze kilka lat temu copywriter kojarzył nam się przede wszystkim z osobą zajmującą się tworzeniem haseł reklamowych, jednak obecnie jego zakres obowiązków jest znacznie szerszy. Przyjrzyjmy się jednak bliżej temu, czym dokładnie zajmuje się SEO copywriter, a w związku z tym – czym jest SEO copywriting.
Otóż jest to sztuka tworzenia takich tekstów, które pomogą zwiększyć widoczność naszej witryny w wyszukiwarce. Chyba każdy, kto prowadzi swój biznes w internecie wie, jak ważne jest to, aby jego strona znalazła się możliwie jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Bez odpowiedniego doboru słów kluczowych, wartościowej treści czy przemyślanej strategii linkowania jest to praktycznie niemożliwe. Copywriterzy zajmujący się pisaniem pod SEO muszą wykazać się zatem nie tylko lekkim piórem, ale także doskonałą znajomością branży. Ważne jest to, aby tekst nie tylko miał wartość merytoryczną, ale dodatkowo zawierał odpowiednie nasycenie fraz kluczowych, nagłówki, meta dane czy linki wewnętrzne.
Trudno też wyobrazić sobie tworzenie ciekawych i przydatnych treści bez wcześniejszej analizy konkurencji czy poznania tajników branży, którą się zajmujemy.
Jak pisać teksty SEO – najważniejsze zasady
W SEO copywritingu bardzo ważne jest to, aby treści były przyjazne nie tylko dla wyszukiwarki internetowej, ale również użytkowników. Właśnie dlatego tak istotne jest, by przygotowany przez nas tekst zawierał odpowiednie słowa kluczowe, był napisany poprawnym językiem, w pełni oryginalny (kopiowanie treści z innych stron jest bezwzględnie zabronione!), a także – co bardzo ważne – miał wartość merytoryczną dla odbiorcy i możliwie najlepiej wyczerpywał poruszany temat. To sprawi, że czytelnik – kiedy już trafi na naszą stronę internetową – zechce przeczytać przygotowany wpis, co może zachęcić go do zakupu lub skorzystania z usługi oferowanej przez naszą firmę. Należy pamiętać o tym, że w tekstach SEO i nie tylko duże znaczenie ma to, aby sposób pisania tekstów był dopasowany nie tylko do branży, ale również tego, jaki dokładnie tekst przygotowujemy. Inaczej bowiem napiszemy opis kategorii, inaczej artykuły blogowe, a jeszcze inaczej specjalistyczne artykuły na różnych portalach. Oto najważniejsze zasady, o jakich trzeba pamiętać, kiedy chcemy przygotować wartościowy (zarówno dla robotów Google jak i czytelników) tekst pod kątem SEO.
Odpowiedni dobór słów kluczowych
Słowa kluczowe to podstawa, jeżeli chodzi o przygotowanie treści pod SEO. Bardzo ważny jest nie tylko właściwy dobór fraz, ale także ich zagęszczenie. Cała treść powinna brzmieć naturalnie, a konkretne słowa kluczowe powinny pojawiać się w tekście zarówno w formie podstawowej (w mianowniku), jak i w formach odmienionych. SEO copywriterzy z pewnością wielokrotnie głowili się nad tym, jak danej frazy użyć w tekście tak, aby brzmiała naturalnie. Przykładowo – optymalizujemy tekst pod frazy kluczowe związane z wynajmem nieruchomości. Skupiamy się na pozycjonowaniu lokalnym, zatem oczywiste jest to, że wybrane słowa kluczowe zawierać będą nazwę miasta. Niech to będzie „wynajem mieszkań Kraków”. Oto przykład tego, jak często wykorzystywana jest taka fraza w różnych treściach:
Wynajem mieszkań Kraków to oferta przeznaczona dla osób poszukujących czegoś naprawdę wyjątkowego. Wynajem mieszkań Kraków to baza wielu nieruchomości, które spełnią oczekiwania nawet najbardziej wymagających osób. Wynajem mieszkań Kraków to coś specjalnie dla Ciebie.
Przed przygotowaniem powyższej treści ogłoszenia (które może na przykład pojawić się na stronie biura nieruchomości działającego na terenie Krakowa) z pewnością przeprowadzona została analiza słów kluczowych. Mamy tutaj przykład pozycjonowania lokalnego, co w tym przypadku jest w pełni uzasadnione. Sam tekst nie zachęca jednak do tego, aby bliżej zapoznać się z ofertą, ponieważ zarówno konkretne słowa kluczowe, jak i nasycenie słów kluczowych pozostawiają wiele do życzenia. Poniżej przykład tego, jak tekst można przerobić, aby z jednej strony wciąż miał szansę pojawić się wysoko w wynikach wyszukiwania, a z drugiej był znacznie bardziej przyjazny dla czytelnika – osoby poszukującej mieszkania do wynajęcia w Krakowie.
Interesuje cię wynajem mieszkań? Kraków jest miastem, w którym znajdziesz wiele ciekawych ofert dopasowanych zarówno do twojego budżetu, jak też indywidualnych preferencji. Nasze biuro pomoże ci znaleźć komfortową i ekonomiczną kawalerkę, przestronne mieszkanie dla całej rodziny albo klimatyczne lokum w samym centrum miasta. Dzięki nam wynajem mieszkania w Krakowie może być bardzo proste. Skontaktuj się nami, aby poznać bogatą ofertę ponad 100 mieszkań, jakie już teraz możesz wynająć w Krakowie albo jego okolicach.
Jak widać, w tym tekście użyto słów kluczowych w sposób naturalny. Dodatkowo skupiono się na tym, aby nie był to tylko zbiór konkretnych fraz kluczowych, ale także także przygotowanie takich informacji, które będą wartościowe dla czytelnika – jakie mieszkania można wynająć, ile znajduje się ich w bazie biura nieruchomości itd. W procesie tworzenia treści pod SEO nie możemy zapominać o tym, że ma on trafić do konkretnej osoby, zatem warto wcześniej zastanowić się nad tym, czego poszukują dokładnie osoby odwiedzające konkretne strony internetowe.
Research – podstawa, aby tworzyć skuteczne teksty SEO
Słowa kluczowe są bardzo ważne w tekstach SEO, jednak stanowią one część treści. W content marketingu kluczowe jest też to, aby przygotowane treści odpowiadały na pytania użytkowników, miały wartość merytoryczną, a do tego były poprawne pod względem językowym. Jeżeli chcemy pisać na dany temat, wcześniej musimy się do tego przygotować. Z jednej strony kluczowe znaczenie ma w tym miejscu analiza konkurencji, ale także poszukiwanie ciekawych informacji w mediach społecznościowych. Ta druga metoda sprawdza się na przykład w branży modowej, gdzie trendy zmieniają się znacznie częściej niż, kiedy piszemy chociażby o wspomnianych nieruchomościach albo częściach maszyn.
Przed przystąpieniem do pisania artykułów sponsorowanych, opisów kategorii albo wpisów blogowych, musimy dobrze wiedzieć, co chcemy napisać, a tutaj niezbędny jest rzetelny research. Aby tworzyć treści, które zaczną sprzedawać, musimy wiedzieć, czego poszukuje użytkownik. Zbiór pustych frazesów uzupełnionych o wybrane frazy kluczowe z pewnością nie zachęci do zakupu. Sztuka tworzenia tekstów SEO opiera się w dużej mierze na tym, aby były one tak samo przyjazne dla wyszukiwarek, jak też czytelników. Przed przystąpieniem do pracy zbierz najważniejsze informacje, zastanów się, co będzie ciekawe dla odbiorcy, a co jest tak oczywiste, że nie warto tego pisać. Jeżeli nie wiesz do końca, czy treści są poprawne językowo, możesz poprosić o korektę tekstu. Osoba, które nie przygotowała wpisu blogowego czy artykułu łatwej wyłapie literówki czy błędy językowe. Lepiej też oceni, czy tekst nie jest napisany zbyt trudnym językiem.
Oryginalne treści i nagłówki
Kiedy piszemy teksty SEO, musimy pamiętać o tym, że czyta się je znacznie inaczej niż teksty papierowe. Wspominaliśmy już o tym, że treści muszą być w pełni oryginalne, jednak dodatkowo musimy też pamiętać o tym, aby odpowiednio prezentowały się na stronie. Tutaj bardzo ważny będzie przede wszystkim podział tekstu na nagłówki H1, H2, H3 itd. Ma on duże znaczenie nie tylko dla robotów indeksujących wyszukiwarki, ale także czytelników. Tekst podzielony na krótkie akapity, w którym nagłówki wyraźnie wskazują na to, jaki problem będzie w nich poruszany, czyta się znacznie lepiej niż zbitek treści. Musimy podkreślić to, że osoby czytające w internecie są przyzwyczajeni do czegoś zupełnie innego niż czytelnicy tradycyjnych, papierowych książek czy gazet.
Przede wszystkim tekst zamieszczony na stronie internetowej powinien być podzielony na krótkie akapity, które są znacznie bardziej przyjazne dla oka. Ważna jest także aktualizacja treści na stronie. Stare wpisy blogowe lub opisy kategorii, w których zmieniły się produkty, z pewnością będą wymagać aktualizacji. Długość tekstu zależy od tego, z czym dokładnie mamy do czynienia inny będzie artykuł specjalistyczny, a inny opis produktu. Nie ma z góry ustalonej liczby słów czy znaków. Jak już zostało podkreślone – tekst powinien mieć wartość merytoryczną, w razie możliwości wyczerpać temat i dać użytkownikowi odpowiedź na pytania, których poszukuje w sieci.
Meta dane i atrybuty ALT
Kolejna sprawa, o której nie możemy zapominać, kiedy tworzymy teksty SEO, to meta dane oraz atrybuty ALT. Meta description, title oraz alternatywny opis, informujący roboty wyszukiwarki o tym, co przedstawia grafika, są bardzo ważne. Nie trzeba chyba wspominać, że w tych elementach koniecznie powinny się znaleźć słowa kluczowe, na których nam zależy, kiedy optymalizujemy daną stronę. Tworząc title czy meta description, również nie możemy zapominać o tym, aby treść była w pełni oryginalna. Warto też zadbać o to, by zwyczajnie była ciekawa i zachęcała odbiorcę do działania i odwiedzenia strony.
Staraj się unikać oklepanych zdań, które niczego nie mówią i znajdują się praktycznie na każdej stronie. “wysoka jakość”, “indywidualne podejście”, “ekstra okazja” – to slogany, które widzimy codziennie i praktycznie przestaliśmy zwracać na nie uwagę. Zamiast nich, lepiej skupić się na tym, co naprawdę wyróżnia nasz asortyment lub usługi.
Teksty SEO przyjazne dla użytkownika – prosty język
Kiedy tworzymy teksty SEO, nie możemy zapominać o tym, do kogo są one kierowane. Właśnie z tego powodu język, jakim się posługujemy, powinien być dostosowany do odbiorcy. Zanim przystąpimy do pracy nad tworzeniem treści, powinniśmy dokładnie określić naszą grupę docelową. Innym bowiem językiem pisane będą artykuły dotyczące najnowszych trendów wnętrzarskich, a innym opisy na stronę, która zajmuje się sprzedażą zaworów czy części do maszyn.
Najważniejsza zasada, o jakiej musimy pamiętać, to używanie prostego języka. Trudne słowa może i świadczą o naszej wiedzy i elokwencji, ale raczej nie są wskazane w tworzeniu tekstów użytkowych. SEO Copywriting kieruje się tutaj prostą zasadą – jeżeli jakieś słowo można zastąpić prostszym, warto to zrobić.
Linkowanie wewnętrzne
Przemyślany link building jest bardzo ważny w tworzeniu skutecznej strategii SEO. Warto zatem umieszczać odnośniki do swoich innych stron, artykułów czy wpisów blogowych. Tutaj też musimy mieć na uwadze to, aby linkowanie wewnętrzne było wprowadzone w sposób naturalny. Kiedy tworzymy wpis blogowy o najmodniejszych sukienkach na lato 2023, warto podlinkować kategorię z sukienkami. Pomoże to odbiorcy szybciej znaleźć interesujący go produkt.
Kiedy umieszczamy link na stronie, lepiej zrezygnować z anchora tła, inaczej określanego też jako zero-match anchor text. Najczęściej kryją się za nim takie wyrażenia, jak “sprawdź tutaj”, “kliknij” albo “więcej”. Zdecydowanie lepiej, aby tworzyć skuteczną strategię linkowania, użyć w tym celu słów kluczowych.
Tworzenie treści SEO: wnioski
Jak widać, seo copywriting to sztuka pisania takich treści, które będą przyjazne zarówno dla użytkownika, jak i wyszukiwarek. W dzisiejszym świecie to podstawa dla każdego, kto przeniósł swój biznes do Internetu i zależy mu nie tylko na zwiększeniu ruchu na stronie, ale także sprzedaży.
Nie wiesz, jak stworzyć wartościowe treści SEO lub nie masz na to czasu? Specjaliści z agencji marketingu internetowego Be Perfect zrobią to za Ciebie.