Skip to content Skip to footer

Mały kieszonkowy słownik pojęć dla poczatkujących SEM

Google Ads (wcześniej Google AdWords)

Jest to narzędzie, a dokładnie cały system reklamowy, który pozwala na wyświetlanie reklam w wyszukiwarce Google oraz w sieci reklamowej Google (popularne witryny, YouTube, Gmail). Reklamy są sprzedawane najczęściej w modelu CPC (koszt za kliknięcie) i CPM (koszt za wyświetlenie).

Google Analytics

Najpopularniejsze na świecie platforma, która gromadzi dane i tworzy z nich raporty umożliwiające analizę ile osób odwiedziło stronę, skąd do niej dotarły, jakie zakładki przeglądały, a także czy i co zakupiły w sklepie internetowym.

SEM (Search Engine Marketing – Marketing w wyszukiwarkach)

Tutaj pomocny będzie krótki wzór, składający się z kolejnych skrótów.

SEM = SEO + PPC, a co to dokładnie znaczy?

Na marketing w wyszukiwarce, czyli reklamę widoczną w wyszukiwarce (najczęściej.Google) składa się zespół dwóch najważniejszych działań.

  • SEO (Search Engine Optimization) – często w Polsce rozumiane, jako pozycjonowanie.
  • PPC (Pay Per Click) – reklamy płatne za kliknięcie.

PPC (Pay per click)

Jest to forma reklamy, której rozliczenie polega najczęściej na płatności za kliknięcie w link, wyświetlenie lub kliknięcie w baner, wyświetlenie lub obejrzenie reklamy wideo. Najpopularniejszym dostawcą takiej formy reklam jest Google Ads oraz system reklamowy Facebook Ads.

CPC (Cost Per Click)

Jest to skrót oznaczający formę rozliczenia reklamy. Płatność odbywa się tylko za kliknięcie w link lub baner reklamowy, które powoduje przekierowanie użytkownika na stronę docelową.

CPA (Cost Per Action)

Podobnie jak CPC jest to forma rozliczenia reklamy, w tym jednak przypadku płatność odbywa się za wykonaną akcję/konwersję (np. dokonanie zakupu w sklepie online, wypełnienie formularza lub zapisanie się na newsletter). Z uwagi na konkretny cel rozliczenia, bardzo ważne jest ich poprawne śledzenie. Pomocne może tu być narzędzie Google Analytics lub tag konwersji w kampaniach Google Ads.

CPM (Cost per mille)

Forma rozliczenia reklamy, której podstawą jest płatność za tysiąc wyświetleń reklamy. Dla przykładu: Jeżeli CPM wynosi 12 zł, to każde 1000 nowych wyświetleń baneru reklamowego to koszt 12 zł.

Google Ads umożliwia również rozliczenie w formie vCPM, czyli za widoczne wyświetlenia – w skrócie oznacza, że jest to wyświetlenie reklamy, która min. w 50% wyświetla się użytkownikowi na ekranie, a on miał ją szansę zobaczyć.

GDN (Google Display Network)

To skrót od Google Display Network, czyli Sieć reklamowa Google. Składa się na nią YouTube (wyszukiwarka oraz same filmy) , miejsca reklamowe na Gmailu, aplikacje mobilne, ale przede wszystkim ogromna sieć stron i najpopularniejszych portali internetowych na całym świecie.

Dzięki niej, jesteśmy w stanie wykorzystać takie formaty reklam jak spoty na YouTube przed lub w trakcie filmu, banery remarketingowe na portalu plotkarskim, czy reklamę pomiędzy planszami w popularnej grze mobilnej.

CTR (Click Through Rate – Współczynnik klikalności)

Znany również pod hasłem Współczynnik klikalności. Jego celem jest określenie w czytelny sposób skuteczności danej reklamy – im wyższy wskaźnik, tym lepiej. Jest to liczba kliknięć reklamy podzielona przez liczbę jej wyświetleń. Jeśli reklama uzyskała 19 kliknięć i 100 wyświetleń, to CTR wynosi 19%.

Konwersja

Jest to zrealizowanie przez użytkownika wyznaczonego celu na stronie/sklepie internetowym. Cele mogą być różne, zatem konwersją dla sklepu online będzie dokonanie zakupu przez użytkownika, dla strony oferującej usługi sprzątania – wypełnienie formularza kontaktowego, a dla blogera zapis do newslettera. Należy pamiętać, że aby prowadzić skuteczną i mierzalną kampanię online, należy ustalić cele i sposób ich mierzenia.

Współczynnik konwersji

Jest on ściśle powiązany z konwersją, a także z wyświetleniami strony lub kliknięciami reklamy. Tak, jak CTR pozwala określić skuteczność formatu reklamowego, tak współczynnik konwersji jest w stanie określić skuteczność kampanii reklamowej, działań SEO.

Inaczej mówiąc, jest to liczba konwersji na interakcję z reklamą wyrażona w procentach. Przykład: dla 40 konwersji z 1000 wejść na stronę internetową, współczynnik konwersji wynosi 4% (40 / 1000 = 4%).

Słowo kluczowe

Zamiennie określane jako fraza kluczowa, hasło kluczowe. keywords.

Są to całe frazy, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, czy to Google, czy YouTube, czy również w wewnętrzne wyszukiwarki na stronach i sklepach internetowych. Dlaczego są takie ważne? Ponieważ pokazują nam, w jaki sposób i jak często użytkownicy używają poszczególnych fraz, co pozwala na lepsze dostosowanie treści na stronach internetowych i tym samym skuteczniejsze dotarcie do klienta.

Strona docelowa

Jest to podstrona, którą użytkownik odwiedza jako pierwszą na Twojej stronie internetowej po kliknięciu w reklamę/baner/link/wynik organiczny.

Często jest to strona główna, jednak w przypadku np. reklamy graficznej z promocją, lepszym rozwiązaniem będzie strona już z przecenionymi produktami, a w przypadku wyszukiwania przez klienta danego produktu – podstrona właśnie tego produktu.

Remarketing

Forma reklamy (a dokładniej kierowanie reklamy), która jest widoczna tylko do tych osób/użytkowników, którzy już wcześniej odwiedzili Twoją stronę internetową, skorzystali z aplikacji lub wykonali interakcję na fanpagu na Facebooku/Instagramie..

Jest cały czas jedno z najskuteczniejszych działań reklamowych online, pomagające zwiększyć sprzedaż a także świadomość marki – ważne, by było prowadzone z głową.

Lista Remarketingowa

Remarketing bez nich ani rusz! By móc poprowadzić kampanię remarketingową, należy utworzyć i gromadzić listę remarketingową, czyli listę użytkowników, którzy odwiedzili stronę internetową. Listy można tworzyć na podstawie aktywności (osoby odwiedzające stronę w ostatnich 7/14/30 dniach), odwiedzające konkretne podstrony, dokonujące zakupu lub porzucające koszyk w sklepie internetowym.

W Facebook Ads wykorzystywana jest nazwa Niestandardowi odbiorcy, te z kolei pomagają zbierać aktywnych użytkowników na samym portalu (Facebook lub Instagram).

Budżet dzienny

Jest to kwota, którą chcesz przeznaczyć w ciągu jednego dnia na Twoją reklamę. Jeżeli budżet dzienny jest niewystarczający, Twoja reklama nie będzie się wyświetlać.

W Google Ads jest jednak pewna zasada, o której należy pamiętać. Na wyświetlanie reklam w wybranych dniach może zostać przeznaczone nawet do 200% budżetu dziennego, jednak nigdy więcej niż ustalony budżet miesięczny. Z dokładnymi informacjami można zapoznać się na tej stronie Supportu Google.

Budżet miesięczny

Nie jest to standardowa “miara” wykorzystywana w systemie reklamowym Google Ads. Budżet miesięczny można wyliczyć na podstawie budżetu dziennego. Jednak budżet miesięczny jest często używany przez opiekunów klientów, by ułatwić obu stronom planowanie wydatków reklamowych.

Leave a comment